إبحث

الثلاثاء، 9 أغسطس 2011

حمار فرشوطى... ورأس الثعبان ... وخيالها الذى مر بجوارنا

جلست فى الليل بمفردى تحت شجرة سنط أأنس بها وتأنس بي (أغنى اغنية فاتت جنبا ) برغم ان كنت قد قتلت ثعبان ضخم  كان قد التهم سبعة ارانب وحاول الهرب و اختبأ فى طربوشي- ولم اكتفى بقتله بل علقته فى احدى افرعها وتركته للنمل مأدبة شهيه يملأ بها معدته ان كان له معدة.
فجأة ظهر حمارى خلفى وقال : لماذا قتلته؟
قلت : لآنه ابتلع الارانب ولدغ امهم
قال الحمار : انها حكمة الحياة القوى يفترس الضعيف
قلت : مثلما يفترسه النمل الآن وهو لا حول له ولا قوة
قال : وهل هذا هو الحل ؟
قلت : ربما - اريد ان اغير تلك المقوله - وأجعل الضعيف هو القوى
قال الحمار وشفتاه مضطربتان أشك فيما تقول
قلت : لقد قتلته وانتهى الآمر
قال :لماذا لم تتركه يرحل ؟وينتهى الامر
تركت الحديث عن الثعابين - والحيتان - والاسود - وقطع الروؤس - عندما مر بجانبى خيالها - اه يانى اه - واه - اه يانى - لهطة قشطة - هيفاء كالبدر ..ولا تقولى لا روبى ولا هيفاء ولا حتى حبيبة قلبى شاكيرا --- حاجه تانيه خالص ياولاد.
نادى الحمار بأعلى صوته - فرشوطى افندى - فرشوطى بيه --- يامهيب الركن - . وانا ولا انا هنا - وقمت ملعلع وقايل :
فاتت جنبنا أنــــــا وهــو ..  وضـحكــت لنـــــــا أنــــــا وهـــــو.
قال الحمار : ايه فرشوطى افندى انت نسيت القذافى - والزرافة ام رقبة طويله - وعمك الشويش على اللى انحرق ورجع من جهنم علشان يشعبط فى الكرسي؟
قلت : رديت وكمـان رديــــت ..  وفضلــــت أرد لحــد مــــــا فــــاتت
قال الحمار : حطيت على القلب ايدى وانا بودع وحيدى -- ياباشا اصحى - نسيت الثعبان والكرسي
قلت : ونسيت روحي وصحيت ..  أتاريها خـــدت الشــمـس وغــابــت
قال بيأس : فرشوطى بيحب ياحلاوة ياولاد -- بيحب خيال -- وانشغل ونسي قضايا التحرير اللى كان مهتم بيها -- نفسي اسألك سؤال :قبل مايطول انشغالك . قلت مقاطعا اياه : أسكت ياحمار اسكت .. انا بفكر فيها
قال: وبتفكر ليه وشغال نفسك بأيه؟ دا وهم
قلت : أعـــرف مـــنـــيــــــــن إنــــــــــها قــــــــــــاصداني أنا مـش هــــــــــــــو ؟
قال الحمار - الظاهر ما فيش فايدة -
قلت : خطوة حلوة جـايـة ..  جايه اهه بص ... إلـتـفــت لـقيتـهـا هــــي ..  حــاجــة مـــش مــعقـــولـــة هـــــى
ياسلام الحب حلو - قلبى بيدوق - وابتديت اسمع ف قلــبـي ..  لحــــن حـــب جـديـــــد عـــلــــــي.
نادت بصوت لا اقدر على وصفه -- شوشو - فرشوطى .
قال الحمار : وهم
قلت : بـــــس انـــــا حــســيـــــت ولأول مـــــــرة ..  بـاعـــيــــــش وبـــاحــــــــس -- ولقيتــنـــي بـــادوب في كلام الهـــمــــــــس ..  اللــــــي مـــالـــــوش حـــــس.
رفسنى الحمار - اخرجنى من الحالة التى كنت اعيش فيها -- ونظرت حولى وانا اتأوه من شده الرفسة - وجدت الثعبان يتحرك - جريت خائفا - وانا اصرخ الثعبان مازال حيا -- الثعبان لم يمت -
وسمعت صوت خلفى يغنى -- روحـــت مــــــش عــــارف مــــالي ..  مـــاعـــرفــــش إيـــــه اللــي جــــــرىلي

فرحان عايز أضحك ..  مهموم عايز أبكي ..  لا دموعي طايلها ولا لاقي حد اشكي.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

فرشوطيات تشكركم على هذا التعليق الرائع -ونتمنى لكم اياما جميلة - ويسعدنا تكرار الزيارة ,

معدلة بالفوتوشوب .. بين السخرية والحكمة: يوسف زيدان يرد على علاء مبارك بشأن زجاجة البيرة: ‘اسأل والدتك

  فرشوطي محمد علق الدكتور يوسف زيدان الكاتب الروائي، على سخرية علاء مبارك نجل الرئيس الأسبق محمد حسني مبارك، بشأن زجاجة البيرة التي ظهرت في ...