التخطي إلى المحتوى الرئيسي

التحرش والسلاح الانجليزى للمرأة العربية


سمعت أخر الأخبار يافرشوطى أفندى؟
- الأخبار كتير قوى وعلى قفا مين يشيل ويسمع ياحمار .. قوللى اى اخبار تقصد ؟
قال الحمار : لا - لا - مش اخبار صفرا من اياها - دا خبر حلو عن الجارديان بتاع انجلترا ، الصحيفة بتقول ان فيه سلاح جديد للمرأة المصرية لمكافحة التحرش الجنسي.
- قلت :واشمعنى المرأة المصرية يا حمار؟  والسلاح ده اوتوماتيكى !! بيطخ على طول اللى يقرب منها ولا أيه الحكاية يا سيد الحمير؟
ضحك الحمار بسخرية وقال :بيطخ ايه ياباشا ... دا حايرسل رسالة نصية إلى جهاز كمبيوتر مركزي،والجهاز المركزى ده يرد على اللى بيتحرش بها...وكمان يعرض عليها المساعدة ..ويقعد ينصحها نصييحة جبارة ويقول لها ازاى تتعامل مع اللى بيتحرش بيها .
- ههههههه حلو قوى الموضوع ده ياحمار .... يعنى هو يتحرش وهى تتصل ... يتحرش !.. والجهاز ينصح فيها... طيب افرض مثلا مثلا يعنى يا حمار افندى ان الجهاز المركزى بتاعك ده عطل. الضحية تعمل أيه؟
قال الحمار : تبقى تأخذ معها الجوال وتصوره وبعدين تبقى تتصل بالجهاز المركزى والجهاز ينصحها فى التحريشة الجاية ... صعبه دى .
-لا والله ياحمار دى وصفه سهله ... سهله قوى ... بس قول لى هما بيتحرشوا إزاى وليه؟
قال :ليه دى بقى إسأل عنها حكومتك وشيوخ الرضاعة ... وشيوخ الفضائيات . يافرشوطى افندى -انتم اكثر حاجة شاطرين فيها  الكلام، والفتوى فى كل حاجه . انت تعرف يا استاذ فرشوطى أن 83% من المصريات و93% من الأجنبيات تتعرضن للتحرش سواء باللمس أو بالإساءة اللفظية أو بالتعقب.
- ايه ده ياحمار افندى هى الدراسة بتاعتك دى بتسجل كل واحد يحك فى واحدة بدون قصد ... ولا حتى يلمسها غصب عنه !! ويسجلوها تحريشه والعداد يعد ..؟
قال الحمار : الإحصائية دى انتم اللى عملتموها مش احنا.
وللتحرّش الجنسي أشكال مختلفة- باللمس والهمس والايحاءات - التحسس، النغز، الحك، الاقتراب بشكل كبير
- قلت : ياحمار افندى متعرفشي ان احنا عايشين على خمس مساحة مصر ... والحياة زحمة ،زحمه، ومحدش عنده رحمه على رأى المقدم احمد عدوية - وزحمة الحياة ألقت بظلالها على العلاقات الأسرية والاجتماعية وعلى الشارع، وانت سيد الحمير وعارف ان لو انا حشرتك فى زريبه مع عشرات الاتان الجميلات ايه اللى حا يحصل لك .وفى الحالة دى حانضطر نجيب لكم اختراع انجلترا الجديد ده.
ضحك الحمار - وضرب بالجوز وشهق ونهق.
قلت - انت فرحان قوى - زحمة الحياة ياحمار - وكثرة الانشغالات- وسفر عائل الاسرة - وافلام الجنس - و كهنة الاديان - و. و . كلها فرضت أمورا وسلوكيات مطينة على بنى البشر.
قال الحمار : فعلا ..والحل سهل وبسيط... اولا تقوم الحكومة بتخفيف الازدحام الزائد في المدن واخلاء العشوائيات في البلاد ،وبناء مدن جديدة.وبدلا من الاستثمار فى الهيافة نستثمر الإنسان ... هل تعلم يافرشوطى بيه ان بثمن كوبري واحد كنتم بنيتم بثمنه عدة مدن جديدة .
- قلت ... كلامك كله زين بس مين يسمع ومين عايز يحل ... انهم يريدون ان تظل الحالة هكذا ، تفضل مرعبة ،وزحمة-  لكى يخيفونا والجرائد تسكع اخبار سكلنس خالص...
ولا يمكن ياحمار علشان نوفر استهلاك الكهرباء بعد ما نصهد -نسخن - وندفى بعض بدل مانشتري سخانات فى الشتا بالعملة الصعبة .
------------
بعد مقال المهيب الركن فرشوطى بعام الواد"هيبار سياهرول غافور"،قعد يفكر فى حل للمشكلة المهببة دى - قوم ايه- عمل جزمة عجيبة قوى مضادة للتحرش تكهرب اى واحد يقرب من النسوان - مش مصدقين - ؟
طيب شوفوا فيديو الواد "هيبار سياهرول غافور"

نشر فى

جريدة الاهرام
-----
-------------


تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

تاريخ القبيلة وتحكم الفرد: قراءة في جذور ثقافة اللوم

  فرشوطي محمد تُعتبر ثقافة اللوم ظاهرة متأصلة في العديد من المجتمعات الشرقية، ولها جذور تاريخية تعود إلى الأيام البدوية عندما كانت القبيلة هي الوحدة الاجتماعية الأساسية. في تلك الحقبة، كان زعيم القبيلة هو الشخص الوحيد الذي يمتلك السلطة المطلقة، والذي يقرر ما هو صواب وما هو خطأ. كان له الحق في لوم أي فرد من أفراد القبيلة في أي وقت يشاء، وبأي سبب يراه مناسبًا. هذا النهج التسلطي الذي اتسم به زعيم القبيلة، انعكس على البنية الأسرية والثقافية للمجتمع ككل. في هذا السياق، كانت الأسرة تستمد ثقافتها وسلوكها من هذه السلطة المطلقة للزعيم. فكما كان الزعيم يلوم أفراد القبيلة، كذلك كانت الأسر تلوم أبناءها. كان الأب أو الأم، بناءً على التسلسل الهرمي الذي يعكس النظام القبلي، يقررون ما هو الأفضل لأبنائهم. وغالبًا ما كان اللوم يستخدم كأداة للسيطرة والتوجيه، حيث كان يُفترض أن الكبار يرون أفضل ويفهمون أكثر من الشباب. اللوم كأداة للسيطرة في البيئة البدوية التقليدية، كانت الحياة قاسية وصعبة، مما استلزم وجود نظام صارم للحفاظ على النظام والاستقرار داخل القبيلة. وبالتالي، كان للوم دور كبير في توجيه السلوك و...

معدلة بالفوتوشوب .. بين السخرية والحكمة: يوسف زيدان يرد على علاء مبارك بشأن زجاجة البيرة: ‘اسأل والدتك

  فرشوطي محمد علق الدكتور يوسف زيدان الكاتب الروائي، على سخرية علاء مبارك نجل الرئيس الأسبق محمد حسني مبارك، بشأن زجاجة البيرة التي ظهرت في إحدى الصور خلال اجتماعات مؤتمر تكوين، في المتحف الكبير منذ أيام. وقال يوسف زيدان، في بث مباشر له على صفحته بموقع التواصل الاجتماعي فيس بوك: بعتوا لي قالوا حتى علاء مبارك زعلان بيقول قولوا لنا يا عفاريت قزازة البيرة دي بتاع مين؟ نقول لك يا سيدي مش بتاعة حد، وأضيف لك أنا يعني: اسأل السيدة والدتك ما هيا كانت حرم رئيس الجمهورية وعلي الملأ. وتابع زيدان: أنا فاكر في معرض فرانكفورت كانوا اختاروا الثقافة العربية ضيف شرف لمعرض فرانكفوت للكتاب وخصصوا 1000 متر للثقافة العربية والـ ١٠٠٠ متر في فرانكفورت يعني قصة مأهوله، وكلموا جامعة الدول العربية وكان المسؤول أيامها الأستاذ عمرو موسى وكلمني وقتها ووقعت المسألة دي على عاتقي. واضاف: عملت على مساحة ألف متر عرضا للثقافة العربية مظنش أنه ليه مثيل، وقبل افتتاح المعرض بيوم جاءت السيدة سوزان مبارك ومعها عمرو موسى وفاروق حسني  وإبراهيم المعلم، وكنت قاعد أشتغل بأيدي مع الشباب ولابس بنطلون جينز ومتبهدل فإبراهيم ...

"استغلال الدين لتضليل العقول: قصة الخماهو وجماعته النصابة"

(الخماهو) الاقرع الشجاع   منذ فترة طويلة، ظهر شخص يُلقب بـ"الخماهو"، قاد مجموعة من النصابين والمحتالين والذين يستغلون الدين لأغراضهم الشخصية. قاموا بابتكار قصص ودراسات وهمية، وتزوير الحقائق بهدف تضليل الناس وخداعهم. استغلوا فقر وجهل الناس، واستخدموا الدين كوسيلة للسيطرة على عقولهم .   ترتكز استراتيجيتهم على استغلال العقائد والتقاليد الدينية التي يعتقد الناس بها منذ القدم. قاموا بصناعة قصص وأحداث قديمة، وقد أسسوا لأنفسهم منبرًا لنشر هذه القصص الوهمية والأساطير المفبركة. ومن خلال تخديم جشعهم وجوعهم للسيطرة والثراء، نجحوا في تضليل الشعوب وتشويش عقولهم بواسطة هذه الخرافات والأكاذيب .   قام هؤلاء الأشخاص ببناء معابد ومذابح، ودفعوا الناس لتقديم القرابين والتضحيات بهدف شراء الغفران والبركة. استغلوا الخوف من الموت وما بعد الموت لجعل الناس يتمسكون بتلك العقائد المزيفة، وهكذا أصبحوا ينمون في السلطة والتأثير .   الشخص الذي يُعرف باسم "الخماهو" كان القائد الرئيسي لهذه الجماعة، وكان يستغل مواقف الناس ومشاكلهم ليزيد من نفوذه. بغض النظر عن مشكلات...