إبحث

السبت، 15 مارس 2014

النايبة ماري هارف وعزة الجرف والواد زعبولة الغبيط

 النايبة ماري هارف - عجبانى قوى قوى ياعم فرشوطى - على الاقل شعرها أشقر ولابسه نظارة ماركة - مش زى عزة الجرف اللى وشها يقطع الخميرة من البيت وبتريل وهى بتتكلم شبه الشيخة موزة.
قلتله : اسكت ياواد يازعبولة عيب عليك تقارن بين ال- هارف - وبين الجرف- وبعدين انت صابح على الصبح فرحان قوى ومبسوط من خالتك ماري وهى نائب المتحدثة باسم الخارجية الأمريكية- انت اصبحت خواجة يازعبوله - بكرة عزة الجرف تتهمك بالكفر وتسكعك حته على تويتر تدخلك النار.
قال زعبوله: تكونشي الجرف دى شغاله استبن لملك جهنم ،؟ وبعدين ياعم فرشوطى فيه فرق شاسع بين الجرف وبين هارف .
قلت : ازاى يعنى!
قال: النايبه ماري هارف - النهاردة اعلنت ان واشنطن لا تدعم اى جماعة إرهابية وإنما تدعم العملية الديمقراطية وتحاول مساعدة الشعب المصري لتقرير مصيره للوصول إلى مسار أفضل".
انما الجرف - طول النهار قاعدة على تويتر تصرخ وتدعى على الجيش وعلى شعب مصر - وكل شوية تقولك مكملين - مكملين - أبشروا -  أبشروا.ننتصر أو نموت.
قلت : العقل يازعبوله - العقل -
قال زعبولة :عقل مين ياعم فرشوطى -  لما وقعت التفاحة ع راس نيوتن لم يأكلها بل طرأ في باله تساؤلات و أفكار.. تخيل لو قعت على نفوخ الجرف كانت مسكتها وقالت أبشروا انها علامة النصر -أبشروا نحن الآن في مرحلة حاسمة - وغردت على تويتر - ابشروا لقد نصرنا الله بالتفاح انشروا الخبر ولكم الجنة.
قلت تعرف تغنى وتقول يازعبوله: ادحرج واجرى يا تفاح وتعالى على حجرى يا تفاح - دنا حجرى حنين -يخدك ويميل وادحرج واجرى يا تفاح وتعالى على حجرى ياتفاح دنا حجرى حنين يا تفاح يخدك ويميل ياتفاح.
قال زعبوله: ماعرفشي ليه ياعم فرشوطى - بلا هارف بلا جرف.


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

فرشوطيات تشكركم على هذا التعليق الرائع -ونتمنى لكم اياما جميلة - ويسعدنا تكرار الزيارة ,

معدلة بالفوتوشوب .. بين السخرية والحكمة: يوسف زيدان يرد على علاء مبارك بشأن زجاجة البيرة: ‘اسأل والدتك

  فرشوطي محمد علق الدكتور يوسف زيدان الكاتب الروائي، على سخرية علاء مبارك نجل الرئيس الأسبق محمد حسني مبارك، بشأن زجاجة البيرة التي ظهرت في ...