الواد زعبولة داير فى البلد وعمال يلسن ويقول حاخلى حمار فرشوطى يعمل اضراب علشان التبن المغشوش اللى بياكله - اشمعنى هو - ولا علشان غلبان يعنى ومن غير مرشحة .
قلتله اسكت ياواد يازعبولة هى البلد ناقصة - والحمار قانع وراضى وساكت بلاش تفتح عيناة على الطمع.
قال زعبولة : ياعم فرشوطى كله عمال يعمل اضراب اشمعنى هو يعنى دا حتى الأطباء البشريين اشتغلوا فى الازرق.
قلت : حقهم يازعبوله - حقهم .!
قال: حقهم ايه ياعم فرشوطى انت تعرف ان اكتر دولة فى العالم فيها عيادات خاصة هى مصر - امشى كدا فى الشوارع وشوف العمارات فيها قد ايه عيادات.وشوف الدكتور بيسكع قد أيه فى الكشف .
قلت : الحياة اصبحت نار يازعبوله.
قال: نار ياحبيبي نار - دا الطمع ياعم فرشوطى الطمع - انا اعرف واحد دكتور عنده 3 عيادات وشغال مدير مستشفى ودخله فى اليوم اكتر من تسعة الاف - والمصيبة ياعم فرشوطى وجدته واقف فى إضراب الأطباء.
قلت: وماله يازعبوله وماله البحر يحب الزيادة - والرزق يحب الخفيه - تصدق يازعبولة انا مرة بطنى وجعتنى ذهبت للدكتور كتبلى حبوب منع الحمل.
ضحك زعبولة وقال : ايه اللى جري لنا ياعم فرشوطى - جري لنا ايه؟
قلت :المشكلة اصبحت مشكلة ضمائر يازعبولة ،نفوس - وصغارات نفوس. والمصيبة الكبري فى الاستك يازعبوله!
قال :الضمائر وعرفناها - انما ايه نظرية الاستك دى ياعم فرشوطى.
قلت: رزمة الفلوس بتربطها بأيه؟
قال: بالأستك
قلت:ولو حشرت فيها كمان رزمة الاستك حيمانع؟
قال : لأ - حاينمط ويقول هل من مزيد!
قلت : اهو احنا اصبحنا مثل هذا الاستك.
قال زعبوله ضاحكا دا احنا اصبحنا على كدا رزمة اوجاع ياعم فرشوطى.
قلت : كله عايز يلبس الشراب الجديد يازعبولة - ويشد الأستك ويطرقع - وكله على كله على واما تشده ويلسعك قول له .
----
نشر فى الصحف التالية:
1 - الجمهورية والعالم
2 - وكالة أنباء العمال
3 - جريدة شباب مصر
4 - وكالة النهار الاخبارية
5 -صحيفة دنيا الوطن
قلتله اسكت ياواد يازعبولة هى البلد ناقصة - والحمار قانع وراضى وساكت بلاش تفتح عيناة على الطمع.
قال زعبولة : ياعم فرشوطى كله عمال يعمل اضراب اشمعنى هو يعنى دا حتى الأطباء البشريين اشتغلوا فى الازرق.
قلت : حقهم يازعبوله - حقهم .!
قال: حقهم ايه ياعم فرشوطى انت تعرف ان اكتر دولة فى العالم فيها عيادات خاصة هى مصر - امشى كدا فى الشوارع وشوف العمارات فيها قد ايه عيادات.وشوف الدكتور بيسكع قد أيه فى الكشف .
قلت : الحياة اصبحت نار يازعبوله.
قال: نار ياحبيبي نار - دا الطمع ياعم فرشوطى الطمع - انا اعرف واحد دكتور عنده 3 عيادات وشغال مدير مستشفى ودخله فى اليوم اكتر من تسعة الاف - والمصيبة ياعم فرشوطى وجدته واقف فى إضراب الأطباء.
قلت: وماله يازعبوله وماله البحر يحب الزيادة - والرزق يحب الخفيه - تصدق يازعبولة انا مرة بطنى وجعتنى ذهبت للدكتور كتبلى حبوب منع الحمل.
ضحك زعبولة وقال : ايه اللى جري لنا ياعم فرشوطى - جري لنا ايه؟
قلت :المشكلة اصبحت مشكلة ضمائر يازعبولة ،نفوس - وصغارات نفوس. والمصيبة الكبري فى الاستك يازعبوله!
قال :الضمائر وعرفناها - انما ايه نظرية الاستك دى ياعم فرشوطى.
قلت: رزمة الفلوس بتربطها بأيه؟
قال: بالأستك
قلت:ولو حشرت فيها كمان رزمة الاستك حيمانع؟
قال : لأ - حاينمط ويقول هل من مزيد!
قلت : اهو احنا اصبحنا مثل هذا الاستك.
قال زعبوله ضاحكا دا احنا اصبحنا على كدا رزمة اوجاع ياعم فرشوطى.
قلت : كله عايز يلبس الشراب الجديد يازعبولة - ويشد الأستك ويطرقع - وكله على كله على واما تشده ويلسعك قول له .
----
نشر فى الصحف التالية:
1 - الجمهورية والعالم
2 - وكالة أنباء العمال
3 - جريدة شباب مصر
4 - وكالة النهار الاخبارية
5 -صحيفة دنيا الوطن
تعليقات
إرسال تعليق
فرشوطيات تشكركم على هذا التعليق الرائع -ونتمنى لكم اياما جميلة - ويسعدنا تكرار الزيارة ,